ارزش واقعی: 20,000 تومان
پرداخت شما: 11,000 تومان

زمان باقیمانده

روزساعتدقیقهثانیه

خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان منیریه، خیابان فرهنگ، پلاک 101 - شماره تماس:021-55484230

ویژگی ها

مشاهده منو

- نت برگ آنی: امکان استفاده از یک لحظه پس از خرید تا پایان زمان استفاده

- امکان سفارش از منوی باز سفره خانه ارسباران تا سقف 20,000 تومان با خرید این نت برگ

- 10% حق سرویس روی صورتحساب شما اضافه می شود

- زرشک پلو، استیک، میگو و نوشیدنی شامل نت برگ نمی باشد

- لحظات خاطره انگیز در دل تاریخ بنایی زیبا و چشم نواز مربوط به دوران قاجار

- سفره خانه ای زیبا و چشم نواز در بنای تاریخی با معماری زیبا و بی نظیر حمام انصاری

- یکی از آثار ملی به ثبت رسیده

- همراه با پخش موزیک

- دارای موسیقی زنده در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه با پرداخت هزینه ورودیه به صورت جداگانه

- دارای اینترنت wifi

- با 170 نفر ظرفیت پذیرایی در 4 سالن مجزا

 

 

شرایط استفاده (به پایان رسید)

فرصت استفاده از 21 مرداد تا 05 مهر 1394

هر نت برگ برای یک نفر

مراجعه حتما با هماهنگی و رزرو تلفنی

ارائه پرینت الزامی نیست. فقط QR کد یا کدهای نت برگ را همراه داشته باشید

- بدون محدودیت در خرید نت برگ

- هر نت برگ قابل استفاده برای یک نفر

- ساعات کاری: همه روزه از ساعت 12 ظهر الی 24

- مراجعه با هماهنگی و رزرو قبلی با تلفن های 55484230 - 55484240

- نت برگی عزیز استفاده از نت برگ خود را به روزهای پایانی موکول نفرمایید

- رزرو و هماهنگی حداکثر تا 2 هفته قبل از پایان مهلت استفاده 

- ارائه پرینت کد نت برگ الزامی است

- قبل از تهیه نت برگ بررسی های لازم را به عمل آورید

- نت برگ خریداری شده قابل استرداد نمی باشد

توضیحات

وثوق گرمابه (یانصار حمام)

 

تیموقع:

حمام تاریخی انصاری در منطقه یازده تهران و در خیابان وحدت اسلامی- خیابان فرهنگ، نبش کوچه شهید نادر قدسی قرار گرفته است.

منطقه 11 شهر تهران با 62/12 کیلومتر مربع مساحت به قلب پایتخت معروف بوده و تاریخچه شکل گیری بافت های مسکونی در این منطقه به زمان تجدید حیات تهران در دهه 1280 ه.ق بر می گردد و از ویژگی های بارز این منطقه وجود مراکز مهم حکومتی و سیاسی از جمله بیت مقام معظم رهبری ، نهاد ریاست جمهوری ، محل مجلس سابق، شورای نگهبان ، مجمع تشخیص مصلحت نظام ، شورای عالی امنیت ملی ، قوه قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور است. به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، بخش وسیعی از محدوده کنونی منطقه در داخل حصار ناصری قرار گرفته و به پیکره سنتی شهر تهران می پیوندد ، رونق ، توسعه و شکل گیری ساختارهای محدوده کنونی منطقه مربوط به دوران پهلوی است و بین سالهای 1304 تا 1320 به تدریج عناصری از جمله راه آهن ، دانشگاه ، پادگان ، بیمارستان و پارک شهر در محدوده منطقه یا جوار آن قرار گرفته و تا سال 1342 بخش هایی از منطقه، بعنوان مناطق مرفه نشین و پررونق تهران محسوب می شدند.

به لحاظ موقعیت مرکزی منطقه، فعالیت های کارگاهی و بازارهای تخصصی در بخش های شمالی منطقه رونق می یابد و نسبت مساحت و جمعیت منطقه به کل تهران به ترتیب 8/1 و 3/7 درصد است.

سفارتخانه های ایتالیا ، فرانسه ، لبنان ، ارمنستان و واتیکان در این منطقه واقع شده است و همچنین وجود چندین بورس اقتصادی و صنعتی نظیر پیچ و مهره ، لوازم خودرو ، ابزار آلات ، مواد غذایی ، پوشاک و البسه و مراکز علمی ، فرهنگی و دانشگاهی مانند دانشگاه تربیت معلم ، جهاد دانشگاهی ، مراکز نشر کتاب و دانشکده علامه طباطبایي، جایگاه و حساسیت منطقه را دو چندان می کند.

منطقه 11 دارای دو میلیون و 350 هزار متر مربع معابر عمومی است و فضای سبز آن نیز از چهار بوستان در سال 75 به 19 بوستان در سال 1388افزایش یافته است .بنابر این گزارش 40 درصد بافت منطقه جزو بافت های فرسوده شهری محسوب می شود و در منطقه اماکن عمومی و خصوصی با قدمت بیش از 50 سال وجود دارند و در صورت بروز بحران هایی نظیر زلزله ، آتش سوزی یا هر نوع لرزش کوچک زمین می توانند فاجعه آفرین باشند. از مهمترین مسایل زیست محیطی منطقه 11 نحوه دفع فاضلاب های خانگی است که در این بخش فاضلاب مناطق به طور مستقیم به داخل شبکه جمع آوری آب های سطحی سرازیر می شود.

میقد تهران در یانصار حمام تیموقع

 

:ايران در سنتي هاي حمام مشخصات

در بين اقوام مختلف از قديم الايام آيين شستشو، تطهير و غسل از اهميت بخصوصي برخوردار بوده است. در ايران از روزگاران كهن، شستشو بدن از دو نظر اهميت ويژه اي داشته است، نخست از جهت پاكي جسم و ديگر از نظر پاكي روان. طبق مدارك موجود، سابقه شستشو در ايران زمين به پيش از زمان زرتشت مي رسد.كاوشهاي باستان شناسي در تخت جمشيد مؤيد آن است كه در زمان هخامنشي استفاده از نوعي حمام معمول و متداول بوده است. در كاوشهاي تخت جمشيد

بقاياي يكي از حمام هاي خصوصي اين دوره در يكي از كاخهاي آن كشف گرديده است.بر اساس منابع تاريخي از همان آغاز گسترش اسلام در شهرها، گرمابه هاي متعددي احداث شد كه مورد استقبال عموم قرار گرفت.

اهميت فوق العاده اي كه اسلام به پاكي و طهارت داده است يكي از مهمترين عواملي بود كه حمام ها ميان فضاهاي معماري شهري مورد توجه قرار گرفتند و تقريباً يكي از مهمترين بناهاي شهري پس از مسجد و مدرسه محسوب مي شدند.

عوامل متعددي در شكل گيري فضاها و بخشهاي حمام نقش داشتند كه مهمترين آنها را مي توان تنظيم دما، رطوبت، مسير دسترسي،موقعيت قرارگيري در داخل بافت شهري،آبهاي روان و ايجاد راههاي خروجي براي فاضلاب دانست.

ايراني هاي حمام

حمام ها در دسته بندي بناهاي تاريخي(كاروانسراها،مساجد،بازارها، آب انبارها و آرامگاهها و...) تخريب پذيرتر از ساير بناها هستند. زيرا هم در قلب بافت شهري واقع شده اند.(بافت قديمي كه همواره مورد بي مهري بوده است.) و هم تقدس و كارايي بناهايي چون مساجد و بازارها و آب انبارها را در اين دوران ندارند و همين موجبات تخريب و از بين رفتن اين بناها را فراهم مي سازد.

در ايران با توجه به كثرت حمام هاي قديمي و عدم استفاده از آنها به منظور استحمام با فضاي اوليه و اصلي آن (خزينه،گرمخانه و...) سعي شده است تا با احياء و تغيير كاربري، از اين بناها حفاظت شود به طور مثال حمام گنجعلي خان كرمان تبديل به موزه مردم شناسي، حمام وكيل كرمان تبديل به قهوه خانه سنتي، حمام چهار فصل اراك تبديل به موزه و حمام باغ فين كاشان تبديل به محلي براي نمايشگاه شده است .

 

استاد محمد كريم پيرنيا در كتاب معماري اسلامي ايران فضاهاي حمام هاي قديمي را بر شمرده است كه شامل ورودي حمام، راهروي پيچ در پيچ كه موجب خارج نشدن هواي گرم داخل حمام مي شود، دهليز (فضاي برزخ) سپس بينه يا رختكن كه فضاي نيمه گرم و نسبتاً خشك بوده است، سپس ميان در كه حد فاصل سربينه و گرم خانه بوده است.(معمولاً راه دستشويي و محلي براي ستردن موهاي زايد در ميان در بوده است.) و بعد از آن گرم خانه كه در گرم خانه نيز خزانه از مهمترين فضاها است.(معمولاً در حمام هاي كامل سه عدد بوده است،يكي آب گرم،يكي آب سرد و در وسط آب ولرم)، در گرمخانه براي اعيان، گرمخانه خصوصي در گوشه خزانه داشته اند و گرم كردن آب حمام توسط تون كه در زير حمام ها بوده، صورت مي گرفته و مواد سوختني آن بته بوده است.

¢براي گرم كردن كف حمام زير قسمت گرمخانه گربه روها را مي ساختند كه دود آتش را به آن راه مي دادند و از دودكش آن خارج مي كردند و در بينه [تعداد] اين گربه روها كم شده است. بدين ترتيب رادياتورهايي در زير كف حمام مي ساختند. مسئله مهم مورد توجه ديگر در حمام ها عدم استفاده از آب غصبي بوده است، حتي اگر حمام در كنار قنات باشد، چاهي را جهت استفاده از آب آن حفر مي كردند. مصالح مورد استفاده در حمام از مصالح مقاوم در برابر رطوبت بوده است.از جمله ساروج،آجر جوش،آهك و سنگ . حمام ها معمولاً داراي تزئينات رسمي و حمام هاي خاص داراي آهك بري نيز بوده اند.

مشخصات

: تاريخچه

تاريخ اين بنا با توجه به سبك معماري و قرارگيري در محله اي كه در دوران قاجار شكل گرفته به دوران قاجاريه برمي گردد.

 

: مالكيت

ارسباران) ی(سفره خانه سنتشود. یت و اداره میریمد یبرادران عسگر) بوده و در حال حاضر توسط یقی(حقیشخص یمالكيت حمام انصار

:تزئينات

حمام انصاري دارای تزئينات خاصي است و تزئينات رسمي بندي گنبد سربينه – تزئينات گچبري جديد در ترنج هاي رسمي بندي گنبد سربينه – حجاري نقوش گياهي سرستونها ، تنها نمونه هاي تزئينات وابسته به معماري در اين بناي تاريخي است. البته سردرب هاي ورودي (هلالي و سنتوري) حمام در نماي خارجي و رخبام هاي آجري نيز مي توان در شمار تزئينات نماي خارجي اين بنا برشمرد كه البته با توجه به سبك معماري آن متعلق به دوران پهلوي است.

 

: كاربري

ل شده است.یتبدخاص و چشم نواز یسفره خانه انانه )بوده و در حال حاضر به ز -كاربري اين بنا همواره حمام عمومي محله (خدماتي) محله (مردانه

 

مشخصات حمام تاريخي انصاري

 

ده.یسبه ثبت ر یو گردشگر یراث فرهنگیازمان مران توسط سیا یدر فهرست آثار مل 4569و با شماره 11/10/1380حمام انصاري در تاريخ

: موقعيت

حمام انصاري درخيابان فرهنگ، در منطقه 11 شهرداري تهران قرار دارد كه در تهران قديم ، جزو محله سنگلج بوده است.

 

: ها دسترسي

حمام انصاري در نبش كوچه شهيد قدسي، درخيابان فرهنگ كه از دو خيابان اصلي "وحدت اسلامي يا شاهپور سابق" در سمت شرق و امتداد "وليعصر" در سمت غرب داراي قابل دسترسي است و داراي دو درب ورودي به سمت خيابان فرهنگ و يك درب به سمت كوچه "شهيد نادر قدسي" است. كه درب اصلي ورودي به سربينه حمام از درب شرقي رو به خيابان فرهنگ و درب ورودي به قسمت حمام زنانه در سمت غربي رو به خيابان فرهنگ تعبيه شده است. درب رو به كوچه شهيد قدسي در واقع راه دسترسي به فضاهاي خدماتي حمام من جمله حياط پشتي (جبهه شمالي) ، انبار سوخت و كورهپشت بام است كه امروزه مسدود شده است.

:فضاها

حمام انصاری در زمینی به مساحت 365 متر مربع واقع شده است و در عمق 3 متري سطح كف فعلي خيابان مجاور قرار گرفته است. حمام شامل دو قسمت است، قسمت اصلی شامل فضاهای یک حمام سنتی است که در جبهه شرقي واقع شده و بقاياي حمام زنانه كه داراي ساختار جديدي بوده و در جبهه غربي حمام سنتي مساحتي در حدود 72 مترمربع را اشغال مي كند. اين قسمت نوساز در عمليات مرمت سال 1385 و به عنوان فضاهاي الحاقي نوساز تخريب شده است. بقاياي كاشي ها، دودكش ها و اندودهاي سطوح حمام الحاقي در اين مكان كاملاً مشخص است.

فضاهاي قسمت حمام سنتي شامل، راه پله ورودي در جبهه جنوب شرقي كه از درب اصلي رو به خيابان فرهنگ و پس از گردش 90 درجه به فضاي سربينه وارد مي شود.

فضاي سربينه مساحتي در حدود 64 متر مربع را در بر مي گيرد كه حوض هشت ضلعي با مصالح سنگي در وسط فضاي سربينه قرار دارد. اين فضا برخلاف ساير نمونه هاي سربينه فاقد سكو است كه احتمالاً در مراحل پاكسازي و عمليات مرمتي از بين رفته و يا سالها پيش از اين تخريب شده است.

دو ستون سنگي با سرستون هايي با نقوش گياهي در جبهه شمالي و ديوارهاي آجري در مقابل آنها، بار گنبد آجري سربينه را تحمل مي كنند. اين گنبد در سال 1385 و در جريان عمليات مرمتي، بازسازي شده است. ارتفاع گنبد داخلي از مركز تا سطح تراز انتهاي پاي ستونها 6 متراست. نماهاي داخلي تماماً آجري است كه از الحاقات پاكسازي شده است. سربينه فاقد هرگونه كفسازي است و بقاياي كفسازي تاريخي در آن مخدوش شده است.

دو مسير دسترسي به قسمت گرمخانه از محل سربينه در اين حمام وجود دارد. يكي از اين مسيرها از جبهه شرقي سربينه است كه پس از عبور از ميان اتاقكي كه جزء فضاهاي خدماتي حمام بوده، مي باشد و مسير ديگر كه مسير اصلي است و به "ميان در" معروف است از جبهه غربي سربينه به سمت فضاي گرمخانه مي باشد. بنا بر شواهد، حوض چهارضلعي كوچكي در اين محل وجود داشته است.

گرمخانه فضايي است با وسعت حدود 70 متر مربع كه به دو اتاق در جبهه شرقي محدود مي شود. گرمخانه داراي چهار ستون سنگي با سرستون هايي با نقوش گياهي است كه به عنوان ستونهاي بابر گنبد مركزي اند. ارتفاع گنبد داخلي تا سطح انتهايي پاستون ها 35/5 متر است.

اين فضا فاقد حوض است و كف وضع موجود آن شامل طاق هاي گربه روهايي است كه در كف گرمخانه حمام هاي سنتي به منظور عبور دود و هواي گرم تعبيه مي شدند. بازسازي اين گربه روها (تنوره ها) در عمليات مرمتي سال 1385 ناتمام مانده و حتي بقاياي موجود در كف تاريخي را از ميان برده است.

 

در سمت شمالي گرمخانه، حوضي كه به نظر سرپوشيده بوده قرار دارد كه مي توانسته محل خزينه حمام باشد. كوره و انبار گرمخانه شامل اتاقك و راه پله اي در جبهه شمالي گرمخانه قرار داشته كه قسمتهايي از آنها دچار ريختگي شده است.

 

سطوح داخلي تمامي فضاهاي حمام ، آجر ختايي است و تمامي الحاقات جديد از سطوح داخلي برچيده شده است.

 

:ها مرمت

در سال 1385 يكسري عمليات مرمتي در اين بنا انجام شده است كه به شرح ذيل مي باشد

مرمت و بازسازي نماهاي خارجي.

بازسازي گنبد مركزي فضاي سربينه.

حذف و پاكسازي الحاقات اندود سيمان و كاشي از نماهاي داخلي.

جمع آوري آوار و نخاله ها از فضاهاي داخلي و برداشت خاكهاي اضافي كف.

خاكبرداري و ديواره چيني به منظور كلاف بندي پاي ستونها در سربينه.

پاكسازي گربه روهاي كف گرمخانه و بازسازي طاق تعدادي از آنها.

مرمت سطوح آجري داخلي در برخي از قسمتها.

اجراي پلاستر سيماني گنبدها در سطوح خارجي (پشت بام).

جمع آوري طاق ضربي (جديد) از قسمت حمام زنانه نوساز و خاكبرداري از كف آن تا رسيدن. به تراز كف سربينه حمام سنتي مجاور.

یها یدنیو نوش یو سنت یرانیا یسالن مجزا با سرو انواع غذاها 4نفر در 140ت یبا ظرفر ینظیببا و یز یسنت یسفره خانه ان حمام بصورت یدر حال حاضر اسنتی و گیاهی در محیطی کاملا خانوادگی و دلنشین پذیرای میهمانان داخلی و خارجی میباشد.

همچنین در روزهای چهارشنبه پنجشنبه و جمعه اجرای موسیقی زنده توسط هنرمندان زبده برگزار می گردد.

امتیاز و نظر خریداران این فروشنده

پرسش و پاسخ

کاربر گرامی جهت طرح پرسش لطفا ابتدا واردشوید.

شيلا نوري

من از کاروانسرای خانات دو تا نت برگ خریدم اما شما فقط یک کد برام ارسال کردین....باید چکار کنم؟

نت برگ

شیلای عزیز، 1 خرید برای شما در تاریخ 15ام ثبت گردیده است. اگر مبلغ بیشتری کسر شده است، شما میبایست تاییدیه بانکی خود را از طریق فکس یا ایمیل به support@netbarg.com ارسال فرمایید تا در اسرع وقت مبلغ عودت گردد.

hanika hk

آیا امکانش هست یک نفر سه تا نت برگ تهیه کنه ( به ارزش 33 تومن) و اندازه ی 60 تومن از خدمات استفاده کنه ؟ این سوالم کلیه نه فقط در مورد این رستوران! یک نفر میتونه چند نت برگ برای استفاده از خدمات یک مکان تهیه کنه ؟

نت برگ

خیر دوست عزیز، هر فرد در هر مراجعه تنها مجاز به ارائه ی یک نت برگ میباشد. اما شما میتوانید برای سایر دوستانتان نیز نت برگ تهیه کنید تا آنها نیز از نت برگهایشان استفاده کنند.