ارزش واقعی: 20,000 تومان
پرداخت شما: 6,800 تومان

47 خرید

-

زمان باقیمانده

روزساعتدقیقهثانیه

سهروردی شمالی، بین خ بهشتی و مطهری،خ میرزای زینالی - شماره تماس:88756231

ویژگی ها

جدیدترین سمینار باشگاه روانشناسی موج مثبت : کارگاه تجربی تحلیل رفتار متقابل ( TA ) 

- مدرس: مریم صندوقچی ( کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی)

- بررسی 12 بازدارنده اصلی در ایجاد ارتباط موثر با دیگران

- سمینار حاضر، 2 ساعت اول از کارگاه ترم اول تحلیل رفتار متقابل TA است و در آن به شکلی ساده ، عمیق وکاربردی به بررسی نظریه تحلیل رفتار متقابل " اریک برن"  و تدریس موارد زیر پرداخته می شود:

  - چرا و چگونه می توان با TAوارد یک سیستم خود شناسی پیشرفته و علمی شد؟

  - نظریه تحلیل تضاد متقابل چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

  - (TA ) یا نظریه تحلیل رفتار متقابل چه می گوید و چگونه می تواند به ما کمک کند؟

  - الگوی مشهور "والد-بالغ- کودک" دقیقا چیست و چه کاربردی در تنظیم روابط دارد؟

  - "والدها" و "کودک ها" چند دسته اند و چگونه در ما ایجاد می شوند؟

  - "داستان زندگی"شما از دیدگاه TA چگونه تحلیل می شود؟

  - بیان مهمترین اصطلاحات سیستم TA شامل:تحلیل تراکنشی،نوازش،حالات سه گانه،بازی ها،قصه زندگی

- عضویت در اولین باشگاه روان شناسی کشور

- برگزاری تست روان شناسی استاندارد شده مرتبط با مباحث جلسه

- ارسال یک بسته آموزشی،بلافاصله پس از اتمام سمینار

- همراه با پذیرایی

- کاغذ و قلم همراه داشته باشید!

شرایط استفاده (به پایان رسید)

فرصت استفاده از 16 آبان تا 16 آبان 1392

هر نت برگ برای یک نفر

مراجعه حتما با هماهنگی و رزرو تلفنی

ارائه پرینت الزامی نیست. فقط QR کد یا کدهای نت برگ را همراه داشته باشید

- ظرفیت محدود: تنها 130 نت برگ موجود است

- هر نت برگ قابل استفاده برای یک نفر

- زمان برگزاری: پنجشنبه 16 آبان ماه از ساعت 17 الی 19

- برای اطلاعات بیشتر و هماهنگی با شماره 88756231 تماس حاصل فرمایید

- ارائه پرینت کد نت برگ الزامی می باشد

- نت برگ خریداری شده قابل استرداد نمی باشد

توضیحات

تحلیل تراکنشی رفتار متقابل   (transactional analysis) نظریه روانشناسی اجتماعی است که توسط اریک برن روان‌پزشک کانادایی به وجود آمده. در چهار دهه گذشته نظریه اریک برن راه‌های تازه‌ای را در زمینه روان درمانی مشاوره و تحصیل به وجود آورده است.

"تحلیل رفتار متقابل یک تئوری روان‌شناسی است که توسط دکتر اریک برن در سال 1950 میلادی ارایه گردید و به لحاظ کاربرد آن در حل مشکلات احساسی و رفتاری، مورد قبول جامعه روان‌شناسی قرار گرفته و تدریجاً در زمینه‌های مشاوره، روان‌کاوی، گروه درمانی، مدیریت، جامعه‌شناسی، توسعه سازمانی و آموزش، نظریه‌های جدیدی ارایه نموده و گسترش پیدا کرده است. ابهام و پیچیدگی، تخصصی بودن و طولانی بودن دوره درمان در دیگر روش‌های روان درمانی، باعث شد تا تحلیل رفتار متقابل با مفاهیم اساسی و واژه‌های ساده ای که در آن طرح می شود، سریعاً جایگزین روش‌های روان درمانی قدیمی گردید. به همین جهت تحلیل رفتار متقابل خیلی سریع در رولن شناسی عمومیت یافته و هر جا که انسان‌ها با یکدیگر ایجاد رابطه می‌نمودند کاربرد عملی پیدا کرد و به عنوان ابزاری برای تغییر و حل مشکلات قرارگرفت. بنابراین تحلیل رفتار یک مکتب علمی وکاربردی می‌باشد که در آن از به کار بردن مفاهیم پیچیده اجتناب شده است و نظریات آن به صورتی مطرح شده‌اند که به راحتی می‌توان آنها را مشاهده و تجربه نمود."

من خوبم تو خوبی

"من خوبم تو خوبی"شاید معروفترین عبارتی است که هدف تحلیل رفتار متقابل را نشان میدهد: یک جایگاهی به وجود بیاید تا ارزش تک تک انسان‌ها را بشناسد.تحلیل رفتار متقابل انسان‌ها را اساسا خوب به حساب می آورد ، قابل تغییر و رشد می داند و ایجاد رفتار سالم را هدف خود قلمداد می کند .

نوازش

اریک برن مشاهده کرد که انسان‌ها به "نوازش" (معیاری از تحویل‌گرفته‌شدن بین افراد) برای زنده ماندن و رشد کردن نیاز دارند.شناخت چگونگی رد و بدل نوازش‌های مثبت و منفی بین انسان‌ها از قوی‌ترین زمینه های کار در تحلیل رفتار متقابل است.

نوازشهای غیابی

به مجموعه نوازشهایی گفته میشود که شخص نوازش دهنده خود حضور نداشته باشد.مانند ارسال نامه و یادداشت. وی بیان می کند که نوازشهای غیابی از بهره نوازشی بالایی برخوردار است و تقریبااز تمامی فیلترهای نوازشی به راحتی عبور می کند .

حالات "خود"

اریک برن با فهمیدن اینکه شخصیت انسان از سه حالت "خودآگاه" تشکیل شده رفتارهای پیچیده بین انسان‌ها را قابل فهم کرد.هر حالت "خودآگاه" یک مجموعه کامل از احساسات و فکرها و رفتار هایی است که ما با استفاده از آن‌ها واکنش نشان می دهیم.سه حالت "خودآگاه" والد و بالغ و کودک و فعل و انفعال بین آنها، پایه نظریه تحلیل رفتار متقابل را تشکیل می دهند.این مفهوم‌ها به خیلی از زمینه‌های مشاوره روان درمانی و تحصیل راه پیدا کرده اند.

والد 

قسمتی از رفتارها، افکار و احساسات انسان است که به دلیل تقلید نا خودآگاه از کارهایی که پدر و مادر انجام می دادند و یا برداشت ما از رفتار آنها است.والد از دو قسمت والد کنترل کننده(مثبت و منفی) و والد حمایتگر مهربان(مثبت و منفی) تشکیل شده است.

بالغ

قسمتی از رفتار ها که بصورت مکانی و زمانی است را شامل میشود.مثلا اگر ما در حال رانندگی قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت میکنیم یعنی شرایط زمان و مکان را دریافت و بر اساس آن تصمیم به درست رانندگی کردن گرفته ایم.و یا همان افکار و احساسات انسان است که شبیه پردازش کامپیوتری است و پاسخ ما به اتفاقات حال حاضر است.تقویت بالغ یکی از اهداف تحلیل رفتار متقابل است.

کودک 

قسمتی از رفتار ها، افکار و احساسات انسان است که تکرار دوران کودکی است.مثلا کسی که نتیجه خوبی در کارش می گیرد با یک لبخند درخشان پاسخ می دهد. کودک به چند قسمت از قبیل طبیعی، منزوی، تربیت شده و پرخاشگر تقسیم میشود.

رفتارهای متقابل (تراکنش)

رفتارهای متقابل به ارتباط‌های انتظاری دوگانه بین انسان‌ها گفته می شود. مثلاً سلام کردن یک تراکنش است،‌ چون که از طرف انتظار پاسخ می‌رود. این پاسخ با توجه به حالت "خود" طرف متقابل متغیر می‌شود و در این مورد خاص -سلام کردن- می‌تواند از یک جواب سلام کوتاه تا یک احوال‌پرسی درازمدت متغیر باشد.

تحلیل گران رفتارهای متقابل این توانایی را دارند که تشخیص دهند که انسان با کدام حالت "خود" رفتار می‌کند و رفتارهای بعدی او را پیش بینی کند و با مداخله کردن باعث بهبود کیفیت و موثر تر شدن ارتباط شوند.

بازی‌ها

اریک برن یک سری الگوهای رفتار اجتماعی نا سالم را به عنوان بازی تعریف می کند.این رفتارهای تکرار شونده و منحرف اصولا برای به دست آوردن نوازش هستند اما در عوض احساسات منفی را تقویت میکنند و مانند ماسک جلوی بروز مستقیم احساسات و افکار را می گیرند.اریک برن برای این بازی‌ها اسم‌های آشنایی انتخاب کرده.کتاب بازی‌ها نوشتهٔ اریک برن در اوایل دهه شصت موفقیت قابل ملاحظه‌ای به دست آورد.

پیش نویس

اریک برن میگوید رفتارهای نا سالم نتیجه تصمیمات محدود کننده‌ای است که در کودکی به دلیل علاقه به زنده ماندن گرفته شده اند.این تصمیمات در چیزی که برن آن را پیش نویس(یک نقشه از قبل کشیده شده برای اینکه زندگی چگونه زندگی شود) می نامد به اوج میرسند.عوض کردن پیش نویس زندگی هدف روان درمانی مبتنی بر نظریه تحلیل رفتار متقابل است.

زندگی نامه اریک برن:

دکتر اریک برن در 10 می 1910 در شهر مونترال کانادا به دنیا آمد. پدرش دکتر دیوید هیلر برنشتاین، پزشک عمومی و مادرش سارا گوردون برنشتاین، یک نویسنده و ویراستار حرفه‌ای بود. هنگامی که اریک دوران کودکی را سپری می‌کرد پدرش در سن 38 سالگی به بیماری سل در گذشت. مرگ پدر شوک بزرگی برای خانواده بود و خانم برنشتاین زحمات زیادی را برای بزرگ کردن اریک و خواهرش متحمل شد. اریک پا در جای پدر گذاشت و دورة پزشکی را با موفقیت به پایان برد. سپس دوره تخصصی جراحی عمومی را شروع کرد و در سال 1935 از دانشکده پزشکی مک‌گیل فارغ‌التحصیل شد. پس از آن به مدّت 2 سال در کلینیک روان‌پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه ییل به کار پرداخت.

برن در حوالی سال‌های 1938 و 1939 شهروند آمریکا شد و نامش را از اریک لئونارد برنشتاین به اریک برن کوتاه کرد. او در سال 1940 در ایالت کانکتیکات به کار پزشکی خصوصی پرداخت و در همانجا بود که با الینور، نخستین همسرش، ازدواج کرد. حاصل این ازدواج که تنها 6 سال به طول انجامید، دو فرزند بود.

اریک در سال 1941 به موسسه روانکاوی نیویورک پیوست و ابتدا خودش توسط پل فدرن مورد روانکاوری قرار گرفت. او سپس کار حرفه‌ایش در روان پزشکی را در بیمارستانی در نیویورک آغاز کرد. اریک در خلال جنگ جهانی دوم به عنوان روان‌پزشک به ارتش آمریکا پیوست. در سال 1946 خدمتش در ارتش خاتمه یافت و کار حرفه‌ایش را در مرکز روانکاوی سانفرانسیسکو از سر گرفت. در آنجا توسط اریک اریکسون مجدداً مورد روانکاوی قرار گرفت.

اریک برن با آن که در مؤسسه روانکاوی آموزش یافته و کار می‌کرد امّا عنوان روانکاو به او داده نشد و به او گفته شد که به سه الی چهار سال دیگر آموزش و روانکاوی شخصی نیاز دارد تا بتواند برای به دست آوردن این عنوان درخواست دهد.این برخورد باعث شد که او از فرایند سنتی روانکاوی افسرده و مأیوس شده و رویکرد جدید روان‌درمانی اش را در سال 1956 ابداع کند.

در این سال او دو مقاله معروف به نام «شهود: تصویر ایگو» و «حالت‌های ایگو در روان درمانی» منتشر کرد. در این مقاله دوم بود که او مفهوم «کودک، بالغ و والد» و روش سه دایره‌ای برای نمایش آن را معرفی کرد. او نظریه جدید خود را تحلیل ساختاری نامید. به این ترتیب بود که مفاهیمی همچون کودک درون، بالغ درون و والد درون برای اولین بار در روانشناسی مطرح شدند.

مقاله سوم به نام «تحلیل تبادلی (TA ): روشی تازه و اثربخش برای درمان گروهی» در سال 1957 در دعوتی که از او برای حضور در جلسه انجمن روان درمانی گروهی آمریکا به عمل آمد، ارائه شد. در این مقاله بود که او ویژگی‌های جدید و مهم «بازی‌ها و تخیلات» را به سیستم جدید روان ‌درمانی خود افزود. اریک برن در سال 1962 مجلّه تحلیل تبادلی را منتشر نمود. دو سال بعد، انجمن بین‌المللی تحلیل تبادلی (ITAA ) بنیاد نهاده شد.

وی در تاریخ 15 جولای 1970 بر اثر سومین سکته قلبی در آن سال از دنیا رفت.

موج مثبت

پرسش و پاسخ

کاربر گرامی جهت طرح پرسش لطفا ابتدا واردشوید.